2021. március 17., szerda

Borika, Amina

 Kedves Lányok!

A mai magyar órán az olvasás és írás gyakorlása lesz a feladat. 

1. Az olvasó könyvedből válasz 2 oldalt amit hangosan felolvasol valakinek. Bármelyiket választhatod, legyenek rajta mondatok is.

2. Miután elolvastad másol le 10 szót a füzetbe és 3 mondatot. A mondatot kezd nagy kezdőbetűvel.

3. Oldd meg ezeket a játékos feladatokat !

https://learningapps.org/12008270

https://learningapps.org/10236731

https://learningapps.org/12557878

https://learningapps.org/9900413

https://learningapps.org/10233712 

Örülök, hogy ma is szorgalmasan tanulsz otthon.

                                                                                   Puszillak: Nóra néni 😊

Osztályfőnöki

 Kedves Gyerekek!

Tudjátok, osztályfőnöki órán a közös tevékenység a lényeg. Most nem találkoztunk már több mint egy hete. 

Ezért kérlek a közös messenger csoportba mindenki töltsön fel egy képet magáról, hogy láthassuk egymást egy kép erejéig legalább. Remélem sok mosolygós képet kapok tőletek.


Puszi mindenkinek!                                              Nóra néni 😉

Ének

 

                                            Kedves gyerekek!


A mai ének órán  is egy Himnuszt fogunk tanulni.

Minden országnak van Himnusza, de nem csak az országoknak, hanem népcsoportoknak, sport- egyesületeknek stb.

Hallgassuk meg a Székely  Himnuszt! A székelyekről már beszéltünk órán. Remélem már hallottad!



A mai órán az Európai Unió Himnuszát tanuljuk.

A zeneszerző Ludwig van Beethoven. Ő egy osztrák zeneszerző, a bécsi klasszikusok egyike.

Beethoven IX. szimfóniájának a 4. tétele az Örömóda .Az Örömódát az Európai Tanács tette meg

 Európa himnuszává 1972-ben, Herbert von Karajan hivatalos zenekari átiratában.

Az Örömóda az emberek testvériségének, összefogásának a dala. Tk. 59. oldal

Hallgasd meg, és tanuld meg!


Házi feladat!

Írd le a füzetbe az Örömóda szövegét, és küldd el Kati néninek!

Határidő: 03.21.

Jó munkát!

Délutáni feladat

 Kedves Gyerekek!


Készítsetek elő tollat a másoláshoz. Szeretném ha tollal a Bécsi diák című olvasmánybók kimásolnátok 

2 kérdő mondatot

2 kijelentő mondatot

1 felszólító mondatot

1 felkiáltó mondatot

Írjatok szépen és pontosan! 😊

Magyar irodalom

 Kedves Gyerekek!

A mai magyar órán egy humoros történetet fogtok olvasni Mátyás király idejéből. 

Kérlek, hogy olvasd fel hangosan a történetet. Figyelj nagyon arra, hogy mit olvasol. Ha valamelyik szót nem érted, keress rá az interneten és kiírja, hogy mit jelent pl. kávésfindzsa=kávéscsésze.

A következő a túri kancsó. Nézd meg mekkora füle van.



Bécs a szomszédos Ausztria fővárosa. Mátyás király idejében Mátyás elfoglalta Bécset és az is a Magyar királyság székhelye volt.




A BÉCSI DIÁKOK

   Világbíró Mátyás királyhoz egyszer három bécsi diák állított be a budai

Várba. Jeles három szerzet volt: az egyiknek szép nagy, szélfogó fülei voltak,

mint a túri kancsónak, a másiknak kávésfindzsával vetekedett a szeme, a

harmadiknak olyan hosszú volt az orra, hogy két araszttal előtte járt a

gazdájának.

- Kik vagytok, mik vagytok? - mosolyodott el Mátyás az érdemes társaság láttára. 

- Bécsi diákok vagyunk, urunk királyunk - hajlongott a három legény. 

- Hát aztán mi járatban volnátok? - tudakozta Mátyás.

- Le akarjuk főzni a pesti diákokat. Hallottuk hírét, hogy fölvitte isten a

dolgukat. Bársonyba járatod, kaláccsal eteted őket.

- Úgy igaz az - bólintott a király. - Úgy kell megbecsülni a tudományt, ahogy

megérdemli.

- No, akkor minket aranyba foglaltass, marcipánnal tarts, magyarok királya!

Szem nem látta, fül nem hallotta párját a mi tudományunknak. Erdő az, nem

berek, tenger az, nem patak, mint a pesti diákoké.

- Megnézzük, hány zsákkal telik - mosolygott Mátyás csendesen, s

odafordult a lapátfülűhöz: - No, fiam, hát mit árulsz?

   A diák meglegyezgette magát a füleivel, s kevélyen jelentette: - Olyan

fülem van, hogy még a fű növését is meghallom vele! 

- No, te ugyan kivágtad a rezet - intett neki Mátyás kegyesen. - Olyan

jutalmat adok a tudományodért, amilyent érdemelsz. Megengedem neked,

hogy ott hallgasd az országban a fű növését, ahol csak tetszik.

   A tudós bécsi diák úgy ballagott ki az ajtón, mint akit leforráztak.

Szégyenletében úgy beletakaródzott a fülébe, hogy azt se hallotta, mikor a

findzsaszemű a helyébe toppant.

- Hát te mit tudsz, szolgám? - kérdezte nyájasan Mátyás.

- Még ennél is különbet - forgatta szemét a findzsaszemű. - Olyan éles a

szemem, hogy még annak a hangyának a pislogását is látom, amelyik a

köntösöd ujján mászik.  

- Az ám, csakugyan - pillantott Mátyás a dolmánya ujjára. - Bizonyosan a

kertben hullott rám az előbb. Nesze, fiam, megjutalmazlak vele. Legalább

lesz min gyakorolni a tudományodat.

   Azzal a markába nyomta a hangyácskát a findzsaszeműnek. De úgy

megzavarodott az istenadta, hogy az ajtót se látta meg az éles szemével,

hanem mindenáron az ablakon akart kimenni. 

   Annál vígabban táncoltatta az orrát a harmadik bécsi diák.

- Az ér a legtöbbet, amit én tudok - hunyorított Mátyásra a fél szemével.

- Olyan orrom van, hogy a hetedik határból is megérzi a pecsenye

szagát.                                 

   S akkorát szippantott a takaros orrával, hogy csak úgy lebegtek bele a bíbor

függönyök. Mátyásnak meg a könnye hullott nevettében.

 - Szaladjatok hamar! - kiáltotta oda a kamarásainak. - Hozzatok egy fehér

cipót ennek a tudós embernek a pecsenyeszag mellé, hadd mártogathassa

meg benne!          

    De nem várta az a cipót, hanem esze nélkül kisomfordált a palotából.

Hanem az orra még egyszer olyan hosszúra nőtt, mint azelőtt volt, úgy kellett

neki külön kocsin vitetni.

    Azóta se főzték le a bécsi diákok a pestieket.

                                                                                                  (Móra Ferenc)


Dolgozz a füzetedbe, válaszold meg a kérdéseket!

1.  Írd le, kik a történet főszereplői!

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

                                                                                                                

2. Egészítsd ki a mondatokat!

Három bécsi diák elment Mátyás királyhoz, mert _____________________

____________________________________________________________ .

Az egyiknek _________________________________________________ ,

a másiknak __________________________________________________ ,

a harmadiknak pedig __________________________________________ .

                                                                                                                

3. Válaszolj a kérdésekre!

Hogyan bánt Mátyás király a pesti diákokkal?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Mit akartak a bécsi diákok?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

Mi volt a bécsi diákok valódi tudása?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

Hogyan jutalmazta őket Mátyás király?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

                                                                                                              

                                                                                                              

4. Írd le saját szavaiddal!

kevélyen jelentette - ___________________________________________

olyan, mint akit leforráztak - ____________________________________

a könnye hullott nevettében - ____________________________________

kisomfordált a palotából - _______________________________________

                                                                                                                 

5. Magyarázd meg Mátyás király következő mondatát!

„Úgy kell megbecsülni a tudományt, ahogy megérdemli.”

____________________________________________________________

____________________________________________________________

                                                                                                                 

6. Írd le azokat a tulajdonságokat, amelyek jellemzőek a bécsi

diákokra!

okosak,   beképzeltek,   szerények,   hencegők,   önteltek

                                                                                                                

7. Fogalmazz új címet a történethez!

_____________________________________________________________

                                                                                                                

8. Készíts rajzot a történethez! 


Örülök, hogy ma is ügyesen tanulsz! Büszke vagyok rád!


                                                                          Nóra néni 😊